| |
|
Ponieważ
komentowana ustawa określiła dwie formy zlecenia zadań publicznych, nie
precyzując czym się różnią, przyjmuje się powszechnie, że z powierzeniem
realizacji zadania mamy do czynienia w sytuacji, gdy administracja publiczna
deklaruje sfinansowanie całości kosztów, oczekując, że organizacja pozarządowa,
organizacja kościelna czy spółdzielnia socjalna przejmie na siebie całość
obowiązków wynikających z realizacji zadania. Oznacza to, że organizując
otwarty konkurs ofert na powierzenie realizacji zadania władze publiczne nie
powinny wymagać od organizacji wkładu własnego. Należy jednak wyraźnie
zaznaczyć, że ustawa nie wprowadza takiego zakazu, zaś formularz wniosku
przewiduje, także w przypadku powierzania zadania, kolumnę kosztorysu
"wkład własny". Formuła powierzania będzie miała zastosowania
zwłaszcza do zadań obowiązkowych administracji publicznej. Prowadzenie
schroniska dla bezdomnych zwierząt może być przekazane organizacji pozarządowej
właśnie w tym trybie. Ponieważ organ administracji finansuje całość lub
większość kosztów realizacji, należy się spodziewać, że w warunkach konkursu
określi precyzyjne standardy realizacji zadania, których przestrzegania będzie
wymagał. Organizacja, podejmująca się przyjęcia realizacji zadania w tym
trybie, musi być świadoma, że będzie rozliczana bardziej rygorystycznie niż w
przypadku wspierania.
W ustawie o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie podtrzymano zapis, mówiący o
tym, że zadanie nie może być realizowane przez inny podmiot. Chodzi o
zapobieżenie sytuacji, w której organizacja wygrywająca konkurs, po uzyskaniu
dotacji, całość realizacji zadania przekazuje np. prywatnej firmie. Wprowadzono
jednak nowy mechanizm, który umożliwia organizacjom zlecanie realizacji
zadania, na które zawarły umowę z organem administracji publicznej. Takie
zlecenie jest możliwe, o ile zapewniona zostanie jawność i uczciwa konkurencja,
wyłącznie organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3
u.d.p.p.w., które nie są stronami umowy.
Przepisy komentowanej ustawy (art. 16 ust. 5)
nakazują wyodrębnienie w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację
umowy. Organizacja, która podpisała umowę i otrzymała dotację na realizację
zadania publicznego, zobowiązana jest do wyodrębnienia w ewidencji księgowej
środków otrzymanych na realizację umowy w stopniu umożliwiającym określenie
przychodów, kosztów i wyników realizacji zadania wraz z wykorzystywaniem
przyznanej dotacji. W wyniku przeprowadzonego konkursu ofert organ
administracji może wybrać więcej niż jedną ofertę i powierzyć realizację
zadania zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o rachunkowości, w sposób
umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych. Niezależnie od
rachunkowego wyodrębnienia części działalności, o którym mowa w art. 10
u.d.p.p.w. (zob. komentarz do tego artykułu), zgodnie z wymaganiami tego
przepisu osobnemu wyodrębnieniu rachunkowemu podlega też wpływ i wydatkowanie
środków przekazanych w trybie dotacji. Wyodrębnienie to ma umożliwić kontrolę
przepływu i wykorzystania otrzymanych dotacji.
Autor:
|
Jolanta Blicharz
|
Tytuł:
|
Komentarz do art.16 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
|
Stan prawny:
|
2012.01.01
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz